lördag 18 oktober 2014

Pelargoner till vintervila och sömniga husdjur


Min hund och min katt sover mer om dagarna nu när det är mörkare ute. Flera träd står kala nu. Svarta stammar och grenar mot grå himmel.

Körsbärsträdets gulgröna blad hänger som på en tråd. Kommer de att falla idag? Eller kanske om några dagar? Vem kan veta när ett blad är klart att falla? Vet bladet ens det själv?

"Ja, visst gör det ont när knoppar brister."

Och jag undrar; gör det också ont när blad faller?

I helgen ska mina vackra pelargoner ner i källaren för att få sin vintervila.

De har blommat vackert och rikligt i flera månader nu.

Säkert behöver de vilan för att en vårdag kunna sätta knopp igen.


6 kommentarer:

  1. Ja! som snälla hundar och katter borde man leva, slippa stressa.
    Vad skall jag göra med mina pelargoner, de bara fortsätter att
    knoppas och blommar? Ingen utmattning på dem inte ;)
    Men min dator verkar utmattad, snart utslagen.

    Trevlig helg Anna-Karin…Kalle

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sommaren ser ut att fortsätta ett tag till. I alla fall när det gäller värmen. Så jag gissar att dina pelargoner fortsätter att blomma, Kalle. Mina står och blommar nere i källaren nu. De är sanna överlevare de, pelargonerna. :)

      Aj, aj, hoppas att din dator piggnar till igen, Kalle.

      Kram

      Radera
  2. Så mysigt de har det tillsammans, dina pälsklingar <3

    Vet inte, men mina pelargoner får nog stå där de står.
    Finns ingen annanstans att ha dem.

    Märkligt det där, men...på något sätt, så gör det liksom inte ont när bladen faller...kanske för att jag är en höstsjäl...

    Kramen Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. De trivs att ligga och sova i soffan, mina husdjur. Jag blir så lugn inuti mig när jag tittar på dem, ser hur de andas lugnt och stilla.

      Det tog emot att ta in pelargonerna. Fast det känns som att "tiden är ur led", sommarvärmen fortsätter. Nu har jag i alla fall ljung i krukan utomhus intill min trappa. För vem vet när kylan slår till? Den är som livet självt; oförutsägbar.

      Höstsjäl, ett så vackert ord. Det finns både det som känns bra och det som ibland gör ont med hösten för mig idag. En gång var jag också en höstsjäl, älskade att vandra i prasslande löv och njöt fullt ut av alla vackra färger. Fast jag är inte längre den jag en gång var. Vi människor mognar precis som äpplen om hösten. Och ibland kan det göra ont att mogna. Ont att mogna, för att så småningom slå ut i full blom igen! :)

      Kram

      Radera
  3. Husdjuren är aldrig så gulliga som när de sover... Och tillsammans. Det är nästan som jag får lust att sova där på din soffa med. Vacker pelargonia men jag klarar inte att ta min till källaren, inte än... Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gissa, Cathrin, om jag också har lust att lägga mig hos mina husdjur när de sover så där i soffan. Fast jag vill inte störa dem. Så jag sätter mig och tittar på dem i stället. :)

      Nu har jag ljung i krukorna i stället för pelargoner. Så jag är förberedd för vintern nu. :)

      Kram

      Radera