tisdag 23 juni 2015

Veckans tacksamhet


Jag känner mig tacksam över att jag sover så gott om nätterna nu för tiden. Att jag kunde njuta av både fågelsång, lövsus och stillhet i midsommar. Att helgen blev mer solig och varm hos mig än vad meteorologerna trodde att den skulle bli.

Jag känner mig tacksam för alla goda färska jordgubbar som jag äter nästan varje dag. Över att kunna se hur allt växer och frodas därute. Över att min ros som jag döpt till "The Survivor" överlevde också denna vintern och nu står i krukan i uterummet igen och redan har sprickfärdiga knoppar.

Så här vacker var "The Survivor" i augusti förra året. Nu har den börjat sätta fart igen efter vintervilan.


Jag känner mig tacksam över att jag kan läsa. Jag har precis läst klart boken "Utan personligt ansvar" av Lena Andersson. Tre fjärdedelar av boken tyckte jag mest var samma berättelse gång på gång på gång. Fast slutet av berättelsen gillade jag mycket.

Kika gärna in hos bloggaren "Provtyckningar" och läs om vad andra bloggare känner sig tacksamma för!

10 kommentarer:

  1. Hört talas om denna författare av en annan bloggvän. Inte kul om hon upprepar sig i samma bok *ler*
    Du är en sådan fin och tacksam själ som jag liksom många känner behörighet med. Ha en bra dag/ kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha, ha.. nej, det var samma historia gång på gång kände jag det som genom boken. Utom själva slutet. Fast att berätta samma historia på jag vet inte hur många olika sätt är ju en konst i sig, tänker jag. ;) :)

      Tack för de vänliga orden till mig, Spanaren. :)

      Kram

      Radera
  2. Vilken vacker ros :) Roligt att den kommer igen!
    Visst är det roligt att läsa :) Att kunna det är ju verkligen något att vara tacksam över!
    Fint att läsa dina tankar. Tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är rosen vacker! Det finns en del att läsa om den här i min blogg. En liten enkel krukros som jag hade slängt för att den hade en dålig sommar. Och som jag av en slump sedan hittade nästa vår i en lövhög, frisk och grön. Den hade överlevt vintern och då gav jag den en ny chans. Och som den blommade! Ända in i vintern nästan. :)

      Kram

      Radera
  3. Ja, man ska vara nöjd och tacksam för det man har,
    att man sig icke längre sträcker
    än täcket räcker, ty då blir foten bar.

    ((Kram)) Kalle

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tacksamhet är bästa vägen till glädjen. :)

      Kram

      Radera
  4. Såna fina rader om tacksamhet.
    Det finns ju så mycket att vara tacksam över. Rusar vi vidare hela tiden utan att stanna upp........då kan vi alldrig känna dessa tacksamheter.
    Tack för fint inlägg.
    Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Tant Glad! :)

      Sant, så otroligt mycket vi har att känna tacksamhet över. Om vi bara tar oss tid att fundera över det ibland precis som du skriver.

      Tänk att ha rinnande kallt vatten, rent och friskt, direkt ur kranen när jag är törstig. Varmvatten när jag vill duscha. Tacksam! :)

      Kram och tack för dina vänliga rader till mig!

      Radera
  5. Att sova gott är verkligen något att vara tacksam över. Tänkte på det själv i morse. Att kunna läsa tar vi många gånger för sjävlklart, men det är det verkligen inte!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har man någon gång i sitt liv förlorat sömnen en längre tid, så glömmer man nog aldrig hur negativt man påverkades av det. Sömnen är guld värd för både kropp och själ.

      Likaså att läsa. Den förmågan förlorade jag en gång i mitt liv. Därför känner jag mycket stor tacksamhet idag över att jag klarar att läsa en bok, en roman. Även om det inte går lika snabbt att läsa längre som jag läste förut, bokslukare som jag var.

      Ibland kan det vara så att man behöver förlora något för att känna den stora tacksamheten inom sig. Det är så mycket som vi ofta tar för givet i livet, vi människor.

      Kram och tack för att du läste och skrev till mig!

      Radera